راه آهن بوشهر از شتاب چشمگیر در دولت شهید جمهور تا مطالبه ای که همچنان دنبال می شود
به گزارش تنگستان نما؛ بوشهر قلب تپنده انرژی ایران است؛ وجود نیروگاه اتمی صنایع نفت و گاز بنادر مهم تجاری و ظرفیت های شیلاتی و کشاورزی این استان را به یکی از کلیدی ترین نقاط کشور بدل کرده است. اما نبود راه آهن حلقه مفقوده ای است که مانع از شکوفایی کامل این ظرفیت ها شده و هزینه های حمل و نقل کالا و مسافر را بالا برده است.
سالیان سال است که مردم بوشهر منتظر راه آهنی بودند که بوشهر را به شبکه ریلی کشور وصل کند اما این آرزو در دولت سیزدهم جدی شد؛ با پیگیری های شهید آیت الله رئیسی و تلاشهای بی وقفه مرحوم رستم قاسمی و احمد محمدی زاده استاندار وقت بوشهر پروژه ای که سالها خاک میخورد دوباره جان گرفت تا امیدها در دل ها زنده شود.
پروژه راه آهن شیراز – بوشهر – عسلویه که بیش از ۱۵ سال در رکود قرار داشت و تنها حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد پیشرفت کرده بود، در دولت سیزدهم وارد مرحله ای تازه شد. تمامی ۱۱ قطعه این طرح با پیگیری دولت سیزدهم صاحب پیمانکار و شرکت هایی چون ریل گستر، قرارگاه خاتم،آبادراهان، پورنام و…. در همه بخش ها روند اجرای پروژه سرعت گرفت و در برخی قطعات میزان پیشرفت فیزیکی به بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد رسید.
یکی از نقاط عطف این پروژه تأمین مالی آن از طریق تهاتر نفت بود که به ارزش ۱.۲ میلیارد یورو در نظر گرفته شد و اكنون مراحل اجرایی آن در حال انجام است. بنا بر گزارش ها تنها در منطقه تنگستان پیشرفت فیزیکی راه آهن به ۳۳ درصد رسیده و پیش بینی میشود که در صورت تامین اعتبار توسط دولت در سه سال آینده تکمیل شود.
احداث این راه آهن برای استان بوشهر از اهمیت راهبردی برخوردار است و احداث این راه آهن یکی از خواسته های اصلی و عمومی مردم بوشهر می باشد؛ چرا که علاوه بر اتصال بندر بوشهر به شبکه ریلی کشور موجب رونق صادرات و واردات از طریق بندر کاهش هزینه های حمل و نقل جذب سرمایه گذاری توسعه گردشگری و ایجاد فرصتهای شغلی پایدار خواهد شد. همچنین دسترسی آسان تر به مناطق جنوبی و به ویژه عسلویه به تقویت اقتصاد ملی و صنایع انرژی کشور کمک می کند.
اکنون مردم بوشهر انتظار دارند دولت چهاردهم با تداوم همین رویکرد توجه ویژه ای به تکمیل پروژه راه آهن و توسعه زیرساخت ها داشته باشد.