وقتی مسافران به مقصد نمی‌رسند / شوتی‌ها بلای جان‌ شده‌اند به گزارش تنگستان نما،

آمارهای پزشکی قانونی نشان می‌دهد که استان بوشهر رتبه دوم افزایش تصادفات در سه ماه اول سال را در کشور به خود اختصاص داده است.

به گزارش تنگستان نما، صدای ترمز شدید دو خودرو شنیده می‌شود، چیزی طول نمی‌کشد که صدای جیغ و داد در جاده می‌پیچد، خودرو‌ها می‌ایستند، راننده‌ها سعی می‌کنند خود را به نزدیکی محل حادثه برسانند، هر کدام روایتی دارند. آمبولانس و خودرو پلیس راه آژیرکشان از راه می‌رسند تا به داد حادثه دیدگان برسند.

این صحنه اگرچه ناراحت کننده است، اما شاید کمتر کسی باشد که تا کنون شاهدش نبوده است و حتی اگر فردی از نزدیک آن را ندیده، کافی است به سراغ یکی از کانال‌ها یا پایگاه‌های خبری برود یا روزنامه‌ای را ورق بزند، به طور حتم هر روز چندین خبر کوتاه و بلند از تصادف‌هایی می‌بیند که در نقاط مختلف رخ داده است.

این تصادف‌ها گاه قربانیان بسیاری دارند. قربانیان سوانح رانندگی فقط کسانی نیستند که جان خود را از دست می‌دهند، مصدومان را هم باید قربانیان این حوادث دانست. کسانی که گاه تا آخر عمرشان با آسیب‌های ناشی از این حوادث دست به گریبان هستند.

افزایش ۵۰ درصدی تصادفات

این روز‌ها خبر‌های سوانح جاده‌ای در استان بوشهر بیشتر شنیده می‌شود و این استان که در سه سال گذشته، تصادفاتش روند کاهشی داشته در سه ماه نخست امسال، با افزایش ۵۰ درصدی سوانح رو به رو بوده است.

وقتی مسافران به مقصد نمی‌رسند

آمار‌های پلیس راه استان بوشهر نشان می‌دهد، تعداد تصادفات جاده‌ای در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۰ درصد، تعداد جان باختگان ۵۷ درصد و مصدومان ۴۲ درصد افزایش داشته است.

بنا به این آمارها، تعداد تصادفات خرداد امسال نسبت به خرداد ۹۷، ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

بنا به گزارش پلیس راه استان بوشهر، علت ۵۰ درصد تصادفات استان بوشهر واژگونی بوده که عمده دلایل آن بی توجهی به جلو، سرعت غیر مجاز، خستگی و خواب آلودگی بوده است.

شوتی‌ها بلای جان‌ خود و دیگران

سوت کشان از کنار دیگر خودرو‌ها رد می‌شوند. مثل برق و باد، کالا‌های قاچاق را در جاده‌ها جابه‌جا می‌کنند. بوی خطر می‌دهند.

پلیس هم آن‌ها را یکی از عوامل افزایش تصادفات جاده‌ای می‌داند؛ خودرو‌های تندرو حامل کالای قاچاق که به «شوتی» معروفند.

آمار‌های پلیس راه استان بوشهر نشان می‌دهد در حالی که پارسال چهار تا پنج درصد تصادفات مربوط به خودرو‌های شوتی بوده، در سه ماه امسال، این رقم به ۲۲ درصد رسیده است.

وقتی مسافران به مقصد نمی‌رسند

جانشین رئیس پلیس راه استان بوشهر می‌گوید: سالانه هشت هزار خودرو شوتی در جاده‌های استان بوشهر رفت و آمد می‌کنند که با همه امکانات شاید بتوانیم چهار هزار مورد آن را متوقف کنیم.

صادق مزارعی اشاره می‌کند: تعقیب و گریز در جاده‌ها بسیار خطرناک است و تا جایی که بتوانیم سعی می‌کنیم خودرو متخلف به شکلی مسالمت آمیز کنترل شود.

او بیان می‌کند: این افراد با دستکاری در سامانه خودرو یا پلاک آن، بار خود را به مقصد می‌رسانند که البته هنگام طی مسیر حادثه آفرین نیز هستند.

جانشین رئیس پلیس راه استان بوشهر، نبود هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف درباره خودرو‌های شوتی، و نبود قوانین مناسب برای برخورد با این خودرو‌ها را از جمله دلایل افزایش فعالیت این خودرو‌ها عنوان می‌کند و تجدید نظر در قوانین و دستورالعمل‌ها را خواستار می‌شود.

مزارعی تاکید می‌کند: با همه مشکلاتی که در نیرو و تجهیزات داریم، اما خود را در برابر جان و امنیت مردم مسئول می‌دانیم و با این خودرو‌ها تا حد توان برخورد می‌کنیم.

افزایش ۱۰۸ درصدی قربانیان حوادث درون شهری

آمار‌های پلیس راهنمایی و رانندگی استان بوشهر نشان می‌دهد، در سه ماه نخست امسال پنج هزار و ۳۲۱ تصادف درون شهری در استان رخ داده است که ۲۳ تصادف منجر به فوت بوده و ۲۵ نفر در این تصادفات جان خود را از دست داده اند.

بر این اساس، تعداد کشته شدگان حوادث رانندگی نسبت به مدت زمان مشابه پارسال، ۱۳ نفر یا به عبارتی ۱۰۸ درصد افزایش داشته است.

وقتی مسافران به مقصد نمی‌رسند

۹ نفر از قربانیان سوانح رانندگی درون شهری عابر پیاده بوده‌اند و ۱۰ نفرشان موتورسوار. ۸۰ درصد این موتورسواران کمتر از ۲۵ سال داشته‌اند.
عابران و موتورسواران، ۶۴ درصد تلفات سوانح رانندگی را به خود اختصاص داده‌اند.

گزارش پلیس راهنمایی و رانندگی استان بوشهر نشان می‌دهد بیشتر تصادف‌های درون شهری در روز‌های آخر هفته رخ داده است.

کپسول آتش نشانی در خودرو داشته باشید

رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی استان بوشهر می‌گوید: هنگامی که تصادف رخ می‌دهد مردم به جای کمک کردن و خاموش کردن آتش، شروع می‌کنند به عکس و فیلم گرفتن، که تامل بر انگیز است.

سرهنگ پناه در همین حال نبود کپسول آتش نشانی در خودرو‌ها را یکی از معضلات عنوان می‌کند و بودن این تجهیز را در کمک کردن به خودرو آسیب دیده و حادثه دیدگان، موثر می‌داند.

او بیشترین عامل تصادفات درون شهری را بی‌توجهی رانندگان به جلو معرفی می‌کند.

وجود ۴۷ نقطه حادثه خیز

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، می‌گوید: جاده‌های استان ۴۷ نقطه حادثه خیز دارد که پارسال کار را برای برطرف کردن ۶ نقطه با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال آغاز کردیم.

علیرضا پوررضا بیان می‌کند: ۱۴ نقطه دیگر هم در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم مشکل آن‌ها را تا پایان سال حل کنیم.

وقتی مسافران به مقصد نمی‌رسند

او می‌گوید: به علت مسائل مالی تجهیزات به سختی خریده می‌شود اما با همه مشکلات در تلاشیم نقاط حادثه خیز را کاهش دهیم.

معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر معتقد است: به علت رفت و آمد خودرو‌های شوتی جاده ساحلی بوشهر-دیر به ویژه در محدوده شهرستان تنگستان، یکی از حادثه خیز‌ترین جاده‌های استان است.

پور رضا می‌گوید: نگهداری چهار هزار و ۳۰۰ کیلومتر جاده استان بوشهر نیازمند منابع مالی بیشتری است که باید در اختیار راهداری قرار گیرد.

او عنوان می‌کند: برای برطرف کردن نقاط حادثه خیز ۸۵۰ میلیارد ریال طرح در دست بررسی داریم، اما فقط ۵۰ میلیارد ریال به ما اختصاص یافته است.

معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر، بر حفاظت از دوربین‌‎های ثبت تخلف تاکید می‌‎کند و می‌گوید: حفاظت از دوربین‌های ثبت تخلف به نیروی انتظامی واگذار شده که باید با توجه به قیمت بالایی که دوربین‌ها دارند برای نگهداری از آن‌ها چاره‌ای اندیشیده شود.

رتبه دوم بوشهر در افزایش قربانیان تصادفات

آمار‌های پزشکی قانونی کشور نشان می‌دهد در سه ماه امسال، صد نفر بر اثر تصادفات در استان بوشهر جان باخته‌اند در صورتی که در سه ماه نخست سال ۹۷، این تعداد ۶۱ نفر بوده است، به این ترتیب تعداد فوت شدگان تصادفات در این استان افزایش ۶۳.۹ درصدی داشته است.

بر اساس این گزارش، استان بوشهر پس از خراسان جنوبی رتبه دوم را در افزایش میزان تلفات ناشی از حوادث داشته است.

بنا به اعلام پزشکی قانونی کشور، در سه ماه امسال، هزار و ۱۸ نفر در استان بوشهر بر اثر تصادف مصدوم شده‌اند در حالی که پارسال در همین مدت تعداد مصدومان هزار و ۲۴۸ نفر بوده یعنی تعداد مصدومان ۱۸.۴ درصد کاهش یافته است.

وقتی مسافران به مقصد نمی‌رسند

رئیس سازمان اورژانس استان بوشهر هم در همین خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، با اشاره به افزایش ۳۹ درصدی تلفات حوادث جاده‌ای در استان، می‌گوید: در چهار ماه امسال، ۶۱ نفر در تصادفات جاده‌ای استان جان باختند در حالی که این تعداد پارسال، ۴۴ نفر بوده است.

عبدالرحیم دادجو از هم استانی‌ها می‌خواهد با رعایت قوانین و مقررات ایمنی رانندگی از وقوع حادثه جلوگیری کنند.

مهلت دو ماهه استاندار به مسئولان

آمار‌های تصادفات رانندگی در استان موجب نگرانی عالی‌ترین مقام اجرایی استان بوشهر نیز شده است.

استاندار بوشهر اول تیر در جلسه شورای ترافیک استان آمار تصادفات به ویژه تصادفات درون شهری را نگران کننده خواند و گفت: دستگاه‌های مرتبط در حوزه شهری و برون شهری برای کاهش آمار تصادفات باید احساس مسئولیت کنند.

وقتی مسافران به مقصد نمی‌رسند

عبدالکریم گراوند افزود: حداکثر به مدت دو ماه باید مشکلات ترافیکی حوزه درون و برون شهری استان حل شود در غیر این صورت با مدیران مربوط برخورد می شود.

او با اشاره به اینکه بخش عمده ای از تصادفات قابل پیشگیری است، ادامه داد: با توجه به میزان زیاد تصادفات در محور ساحلی بوشهر به دیر و همچنین نقاط درون شهری، اگر اقدامات پیشگیرانه در این حوزه ها انجام گیرد بخش عمده ای از تصادفات منجر به فوت کاهش می یابد.

با توجه به موقعیت اقتصادی و صنعتی استان بوشهر، جاده‌های این استان پر رفت و آمد هستند. از سوی دیگر استان بوشهر در تعطیلات نوروزی، یکی از مقاصد گردشگری است که این موضوع احتمال وقوع تصادف را بیشتر می‌کند.

اگر چه جاده و خودرو در سانحه رانندگی نقش دارند، به ویژه در مصدومیت یا جان باختن افراد حادثه دیده، اما کارشناسان معتقدند یکی از علت‌های مهم تصادفات عامل انسانی است.

در کنار بهسازی جاده‌ها و ایمن سازی خودروها، توجه به مقررات راهنمایی و رانندگی نکته‌ای است که برای پیشگیری از حوادث باید بیش از پیش به آن توجه شود.

گزارش از علیرضا بحرانی اقبالی